Acte necesare Serviciul Stare Civilă

Înscrierea în registrele de stare civilă a mențiunilor primite din străinătate

 

Înscrierea menţiunilor primite din străinătate cu privire la modificarea statutului civil al persoanei

 

1.Înscrierea căsătorie şi divorţului pe actul de naştere

Înscrierea mențiunii de căsătorie încheiată în străinătate și de desfacere a acesteia prin divorț ori încetare prin decesul unuia dintre soți.

 

Căsătoriile încheiate în străinătate şi desfăcute prin divorţ se înscriu numai prin menţiune, pe marginea actului de naştere.

Cererea privind înscrierea mențiunii de căsătorie încheiată în străinătate și de desfacere a acesteia prin divorț ori încetare prin decesul unuia dintre soți se soluționează de către S.P.C.L.E.P. sau, după caz, primăria unității administrativ-teritoriale care are în păstrare actul de naștere exemplarul I al soțului care solicită înscrierea mențiunilor și este însoțită de certificatul/extrasul de căsătorie/extrasul multilingv al actului de căsătorie, sentința/certificatul de divorț sau certificatul/extrasul de deces/extras multilingv al actului de deces, traducerea legalizată a acestora în limba română, după caz, prezentate în original, precum și orice alte documente necesare înscrierii mențiunii.

În cazul înscrierii mențiunii de căsătorie încheiată în străinătate și de desfacere a acesteia prin divorț ori prin încetare prin decesul unuia dintre soți, dacă din certificatul/extrasul/extrasul multilingv de căsătorie nu reiese numele soților după căsătorie, procedura este următoarea :

  1. numele de familie se preia din sentința/certificatul de divorț dacă se constată că nu sunt diferențe între numele de familie din documentele prezentate (dacă nu a intervenit o modificare cu privire la numele de familie între data încheierii căsătoriei și data divorțului, în sensul că persoana este citată în divorțcu numele de familie căsătoriei).
  2. dacă sunt diferențe se prezintă, declarații autentificate de un notar public sau date în fața ofițerului de stare civilă din partea foștilor soți, cetățeni români, cu privire la numele purtat după căsătorie.
  3. numele de familie al celuilalt soț, cetățean român, se poartă numai cu consimțământul acestuia.
  4. În cazul în care nu se poate prezenta declarație din partea fostului soț, cetățean român, numele de familie se preia din documentele de identitate ale solicitantului emise ulterior divorțului.

          În cazul înscrierii mențiunii privind desfacerea căsătoriei, dacă din sentința/certificatul de divorț nu reiese numele soților după divorț, se prezintă declarații autentificate de un notar public sau date în fața ofițerului de stare civilă din partea foștilor soți, cetățeni români, cu privire la numele purtat după divorț, dacă aceștia/sau numai unul dintre aceștia și-au/și-a schimbat numele de familie prin căsătorie; numele de familie al celuilalt soț, cetățean român, se poartă numai cu consimțământul acestuia.

          În toate situațiile în care fostul/fosta soț/soție, cetățean român, este în imposibilitate de a prezenta declarația cu privire la numele de familie pe care au convenit să-l poarte după divorț, aspect care trebuie să fie menționat în cererea solicitantului, nu se completează rubrica privind numele de familie al acestuia/acesteia, acesta putând fi completat ulterior.

În cazul în care hotărârea de divorţ nu este recunoscută de plin drept în România (emană de la autorităţi ale statelor care nu sunt membre ale Uniunii Europene), este necesar să se ataşeze şi recunoaşterea hotărârii străine de către tribunalul competent, respectiv tribunalul de pe raza judeţului unde-şi are sau a avut domiciliu persoana în cauză.


2. Înscrierea divorţului pe actul de căsătorie

Cererea privind înscrierea mențiunii de desfacere sau încetare a căsătoriei se soluționează de către S.P.C.L.E.P. sau, după caz, primăria unității administrativ-teritoriale care are în păstrare actul de căsătorie exemplarul I.

Divorţul intervenit în străinătate se va înscrie pe actul de căsătorie încheiat în România cu avizul D.G.E.P.M.B., în cazul în care hotărârile străine sunt recunoscute, potrivit legii, de plin drept în România (emană de la autorităţi ale statelor membre UE sau ale statelor cu care România are încheiate tratate/acorduri/convenţii de asistenţă juridică). Cererea va cuprinde actul original şi traducerea legalizată a acestuia, precum şi orice alte documente necesare înscrierii menţiunii.

În cazul înscrierii mențiunii privind desfacerea căsătoriei prin divorț, dacă din sentința/certificatul de divorț nu reiese numele soților după divorț, procedura este următoarea:

  1. se prezintă declarații autentificate de un notar public sau date în fața ofițerului de stare civilă din partea foștilor soți, cetățeni români, cu privire la numele purtat după divorț.
  2. numele de familie al celuilalt soț, cetățean român, se poartă numai cu consimțământul acestuia, consemnat prin declarație autentificată sau dată în fața ofițerului de stare civilă.

În cazul în care nu se poate prezenta declarație din partea fostului soț, cetățean român, numele de familie se preia din documentele de identitate ale solicitantului emise ulterior divorțului.


3. Înscrierea schimbării numelui intervenită în străinătate

Cererea de înscriere a mențiunii se preia în format electronic - personal sau prin împuternicit cu procură specială S.P.C.L.E.P. sau, după caz, primărie a unității administrativ-teritoriale unde nu funcționează S.P.C.L.E.P.  care are în păstrare:

a)actul de naștere exemplarul I, în cazul schimbării numelui de familie de la naștere și/sau a prenumelui;
b)actul de căsătorie exemplarul I, în cazul schimbării numelui de familie după căsătorie și a prenumelui;
c)actul de naștere sau de căsătorie exemplarul I în cazul schimbării numelui de familie după divorț.

Cererea de înscriere a mențiunii este însoțită de următoarele documente:
a)documentul de schimbare a numelui de familie și/sau a prenumelui, emis de autoritățile străine, în original;
b)traducerea documentului în limba română, legalizată, în original;
c)certificatul de naștere și/sau de căsătorie al persoanei pentru care se solicită înscrierea mențiunii;
d)actul de identitate/pașaportul emis de autoritățile române sau, după caz, străine, al titularului actului pe marginea căruia urmează să se opereze mențiunea de schimbare a numelui de familie și/sau a prenumelui, respectiv al persoanei împuternicite, după caz;
e)procura specială, după caz.

În situaţia în care schimbarea numelui s-a făcut în străinătate printr-o hotărâre judecătorească, care nu este recunoscută de plin drept în România, este necesar ca efectele acesteia să fie recunoscute pe teritoriul României de către tribunalul competent a soluţiona cererea de recunoaştere.

4.Documentele administrative emise de autoritățile străine, prezentate pentru înregistrarea în registrele de stare civilă române, precum și traducerile acestora, care sunt făcute la un notar public din străinătate, trebuie să îndeplinească următoarele condiții:

a) Documentele eliberate de institutii ale statelor semnatare ale Convenţiei de la Haga din 05.10.1961 se apostilează;
b) Documentele eliberate de statele cu care România a încheiat tratate/convenţii/acorduri de asistenţă judiciară sunt scutite de supralegalizare, apostilare sau orice altă formalitate;
c) Documentele care nu se regăsesc în una din situaţiile prevăzute anterior, se supralegalizează, în conformitate cu prevederile art. 34 lit. a) -c) din Metodologia cu privire la aplicarea unitară a dispoziţiilor în materie de stare civilă, aprobată prin H.G. nr. 255/2024, coroborate cu prevederile art. 1093 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Procedura supralegalizării documentului presupune existenţa a trei ştampile pe originalul documentului prezentat, după cum urmează: ştampila aplicată de autoritatea emitentă a actului, conform procedurii stabilite de statul de origine, ştampila misiunii diplomatice a României din statul de origine sau a misiunii diplomatice a statului de origine din România; ştampila Ministerului Afacerilor Externe din România – Direcţia Relaţii Consulare, cu sediul în Aleea Alexandru nr. 24, sector 1.

 

© 2025 Primăria Sectorului 2 București. Direcția Publică de Evidență Persoane și Stare Civilă. Powered by Direcția Digitalizare I Biroul Digitalizare